Portret en Model

Liza - 25 11 08
Liza - 25 11 08

In 2008 / 2009 heb ik een cursus Portret en Model gedaan. Op deze pagina heb ik een impressie van de cursus vastgelegd.

Les 1 - Naaktmodel (houtskool)

23 09 08

 

Vandaag begonnen met een cursus Portret & Model bij docente Marian Smits op Kunstencentrum Wherelant in Purmerend.

 

Deze eerste les hebben we naaktmodel Lotje in houtskool op papier vastgelegd.

Les 1 - Blindtekenen

23 09 08

 

We kregen van Marian opdracht tot blindtekenen: ogen gericht op het model en zonder op je papier te kijken de lijnen trekken die je ziet.

 

 

In opperste concentratie werden de lijnen over het papier getrokken, zonder dat je wist hoe de tekening eruit zou zien. De informatie die binnenkwam via je ogen en hersenen moesten ongezien via jouw hand op het papier worden weergegeven.

 

 

Een zeer intensieve opdracht (vooral voor mijn arm) met verrassende resultaten... ;-)

Les 2 - Model in lingerie (houtskool)

30 09 08

 

Eerste schets om er even in te komen...

Les 2 - Richtingslijnen

30 09 08

 

Richtingslijnen zijn hulplijnen die je kunnen helpen bij het modeltekenen. Het kan je helpen om de juiste houding van het model te vinden en vast te leggen.

 

Alle ledematen van het model kunnen in verschillende richtingen staan: hoofd, schouders, heupen, armen, benen en romp.

 

Hier zie je een tekening welke tot stand is gekomen met behulp van deze lijnen.

Les 2 - Model ten voeten uit...

30 09 08

 

... maar, toch zonder voeten.

 

Het is altijd een hele uitdaging om het hele model van top tot teen op het papier te krijgen. We hebben de tip gehad van onze docente Marian om altijd te beginnen aan de uiterste rand van het papier. Hier dus met het hoofd van het model dat zich uiterst rechts bevindt.

Les 3 - Naaktmodel Madelon (houtskool)

07 10 08

 

Eerste schets.

Les 3 - Gezicht, handen en voeten?

07 10 08

 

Tweede schets, het blijft nog steeds moeilijk om het model hélémaal op het papier te krijgen...

 

Uitwerking van gezicht, handen en voeten zijn bij modeltekenen ondergeschikt. Wat wel van belang is dat je de juiste vorm, grootte en richting van deze onderwerpen kunt aangeven.

 

 

Les 3 - Licht en donker

07 10 08

 

Het model is getekend met alleen één verlichtingsspot, zodat er een fel contrast is tussen licht en donker.

Les 4 - Danseres Anna

14 10 08

 

In les 4 mochten we danseres Anna aan het papier toevertrouwen. Hiernaast de eerste tekening.

 

Het was een zeer intensieve les, de richtingslijnen kwamen weer terug, we moesten lijnen dóórtrekken, en ook de lijnen die zich in/op het lichaam bevonden, de zogenaamde binnenlijnen kwamen aan bod. 

 

We hebben veel korte en snelle schetsen gemaakt waarin Anna op verzoek van docente Marian in een dansbeweging "bevroor". Deze "bevroren" stand moesten wij dan vastleggen en op onze tekening moest dan eigenlijk wel weer de beweging te zien zijn.

 

 

Les 4 - Binnenlijnen

14 10 08

 

Hier wat schetsen waarop ook binnenlijnen te zien zijn.

Les 4 - Binnenlijnen

14 10 08

Les 4 - Snel schetsen

14 10 08

 

Ook snel schetsen kwam aan bod. In rap tempo moest de tekening op papier staan.

 

Enkelen van ons maakten grote sprongen voorwaarts omdat je soms erg geblokkeerd raakt door het langzame tekenen en vooral door de wens het goed te doen, het mooi te maken...

Les 4 - Restruimtes

14 10 08

 

In deze les hebben we het ook over de restruimtes/restvormen gehad.

 

Restruimtes zijn de lege ruimtes die zich bijvoorbeeld tussen armen en lichaam bevinden, denk maar eens aan de ruimte tussen je arm en je lichaam als je je arm in je zij zet (zoals bij de eerste foto van les 4). De vorm en grootte van deze restruimte/opening helpen je de arm in de juiste positie ten opzichte van het lichaam te zetten.

 

In deze tekening zijn de restruimtes paars gearceerd.

 

Restruimtes worden ook wel negatieve ruimtes genoemd.

Les 4 - Restruimtes

14 10 08

 

Restruimtes kunnen zich ook naast het lichaam bevinden. Deze restruimte kun je meten door met gestrekte arm een potlood verticaal langs een uitstekend gedeelte (bijvoorbeeld een heup, zie de tekening hiernaast) te leggen en daarlangs te kijken met één oog. De restruimte laat dan zien hoeveel de heup bijvoorbeeld uitsteekt ten opzichte van schouders of hoofd.  

Les 5 - Verkorting

28 10 08

 

Deze les met model Linda ging over verkortingen.

 

Wat is verkorting?

 

Hierbij een citaat uit Wikipedia:

"Met verkorting wordt aangeduid dat een lichaamsdeel of een ander voorwerp dat naar de schilder toe wijst of er vandaan, door de werking van het perspectief sterk wordt verkort."

 

Linda heeft de hele les - in fases - dezelfde pose aangenomen en wij zijn per tekening van plaats veranderd zodat wij haar vanuit diverse oogpunten op papier gezet hebben.

 

Hier mijn eerste tekening, eigenlijk nog niet af. Juf Marian spoort mij aan bij de volgende tekeningen met meer vaart en meer chaos (!) te gaan tekenen. Moeilijk voor mij, want ik ben in feite een bedachtzame tekenares met als doel een mooi plaatje neer te zetten...

Les 5 - Verkorting

28 10 08

 

 

Bij verkorting (perspectief) nemen de lichaamsdelen een ander formaat aan dan in onze hersens is geregistreerd.

Zo kan iets dat dichtbij is heel groot worden en iets dat verder af ligt wordt klein.

 

 

Op deze tekening zie je een goed voorbeeld van een verkorting. Op de tekening zijn de hele rechterarm en de linkerbovenarm waarop het model steunt, als je ze meet, gelijk aan lengte. De rechterarm is hier door het perspectief "verkort".

 

 

 

Daarom is het bij het tekenen van een verkorte pose heel belangrijk om een paar zaken in ogenschouw te nemen:

  • vergeet de "normale" verhoudingen van de lichaamsdelen
  • meet met behulp van de potloodtechniek
    • de diverse lengtes van ledematen ten opzichte van elkaar
    • de diverse hoeken van de ledematen ten opzichte van elkaar
  • maak gebruik van de negatieve ruimtes om de positie van het model te bepalen
  • zie het model in geometrische vormen: rechthoeken, driehoeken, ovalen, cilinders, bouw het daaruit op en ga dan door op de uitwerking

Les 5 - Verkorting

28 10 08

 

 

Voor de laatste tekening ben ik zo gaan staan dat ik het model in de lengte kon tekenen. 

Weinig verkortingen dus. Alleen de linkerdij, die iets naar voren komt, was nog even lastig.

 

 

Tip van Marian: zie ook handen en voeten als geometrische vormen, zorg ervoor dat ze niet te klein op papier komen, durf te overdrijven! 

 

 

Maar... deze les wel mooi alle tekeningen ten voeten uit op het papier gezet!

 

Les 6 - Portret

04 11 08

 

Eigenlijk zou les 6 onze laatste (naakt)model sessie worden, waarna wij 6 lessen portret zouden doen, maar er was vandaag geen (naakt)model beschikbaar. Het werd dus mijn/onze eerste les "Portret".

 

 

Hier mijn eerste stappen bij het maken van een portret...

Model Karina vanuit diverse oogpunten in houtskool.

Les 6 - Portret

04 11 08

 

Ook bij portret komen de volgende onderwerpen naar voren: richtingen, afstanden, vormen, verkortingen, etc.

 

Docente Marian is erg streng en we mogen geen "ogen, mondje, neusje" maken. Ook bij portret moeten we het gezicht zien in (geometrische) vormen, vlekken en alles moet eigenlijk met elkaar verbonden zijn.

 

Ik was zelf bij de modeltekeningen altijd wel redelijk tevreden met het resultaat, maar de gemaakte portrettekeningen geven me niet echt een goed gevoel. Hier ligt nog een grote uitdaging...!

Les 7 - Model Sien

11 11 08

 

Tussendoor dus nog een keer model.

 

Tekening links: eerste schets.

 

Tekening rechts: compositie/voorschets voor de tekening met pastel.

 

Les 7 - Model Sien in pastel

11 11 08

 

Eindelijk een keer iets anders dan houtskool; pastel dit keer.

 

Het lichaam is redelijk goed gelukt, op de linkerarm na waar een lastige verkorting zat. Omdat het hoofd ook een groot deel uitmaakt van de afbeelding, dit toch uitgewerkt (mag dus eigenlijk niet van Marian).

 

Misschien moet ik een volgende keer toch op een kleiner formaat papier werken, de kleding had meer uitgewerkt kunnen zijn. Het pastel is eigenlijk wat te "dun" en had "vetter" kunnen zijn.

Les 8 - Model Henriette

18 11 08

 

Eerste schetsen van Portretmodel Henriette. Diverse oogpunten, diverse technieken: normaal, blindtekenen en met het platte krijtje.

Les 8 - Model Henriette (diverse kleuren conté)

18 11 08

 

Voor dit portret hebben we eerst het vel papier een achtergrondkleur gegeven met verdunde acrylverf.

Toen dit droog was, zijn we aan de slag gegaan met conté. Eerst met 1 kleur en daarna doorgewerkt met diverse andere kleuren.

 

Het werd ons niet makkelijk gemaakt doordat Marian ons het eerste gedeelte liet maken met het licht uit en 1 spot op het model (zijwaarts belicht) zodat er een enorm contrast was tussen licht en donker. Maar, doordat Marian tussentijds het licht weer aandeed en wij hierop door moesten werken, en... daarna het licht weer uit, werden velen van ons in verwarring gebracht, zo ook ik.

 

Minpunt in dit portret is de duidelijk verschillende hoogte van de ogen, het blijft daarom belangrijk om altijd gebruik te maken van de (horizontale) hulplijn waarop je de ogen plaatst (en voor mond en neus de verticale hulplijn).

 

Pluspunt van dit portret vind ik zelf de mond + omgeving, zoals te zien in uitvergroting hieronder.

Les 8 - Model Henriette detail

18 11 08

 

 

Les 9 - Portret Liza

25 11 08

 

Een bijzondere les portrettekenen, mijn eigen collegaatje Liza is vandaag ons model.

 

Hiernaast de eerste "zevenminutenschets".

Les 9 - Oefening met Siberisch krijt

25 11 08

 

Volume-oefening met Siberisch krijt.

 

Door het draaien van rondjes met het Siberische krijtje maken we volume en onderscheid in licht en donker in het gezicht. Daar waar het gelaat donkerder is van teint, wordt dikker aangezet, en zie hier wat er ontstaat...

Les 9 - Nabespreken van de eerste schetsen

25 11 08

Les 9 - Werk in uitvoering

25 11 08

 

Les 9 - Eindresultaat Liza

25 11 08

 

Voor meer foto's van deze les portrettekenen, kijk in het fotoalbum onder Cursussen 2005-2008.

Les 10 - Sien

02 12 08

 

Voorschetsen Sien.

Les 10 - Sien in aquarel

02 12 08

 

Fijn om eens met een ander materiaal het portret uit te werken. Hier met aquarel, daar ben ik echter nog niet zo bedreven in...

Les 11 - Zelfportret

09 12 08

 

Confrontatie met jezelf. Zelfportret in houtskool.

Les 11 - Zelfportret in acryl

09 12 08

 

Keek ik hierboven niet al te vriendelijk, in dit zelfportet in acryl zou ik mezelf niet willen tegenkomen...

 

Portret gemaakt in het laatste uurtje, en ja, dan moet je stoppen als het vijf uur is.

 

Ook met acryl heb ik grote moeite, het droogt mij veel te snel. De portretten die ik zelf al eens heb gemaakt, zijn allemaal met olieverf gedaan en daar zitten heel wat meer uurtjes in.

 

Ook hou ik eigenlijk erg van "poetsen" en gladmaken, maar dit mag niet met acrylverf. Juf Marian wil met acryl de penseelstreken zien. Dus, gehoorzamen maar weer.

Les 12 - Portret Henriette

16 12 08

 

Voor de tweede keer model Henriette. Zie ook les 8.

 

Hiernaast de "voorschets". Nog steeds een "poppetje" volgens docente Marian.

Les 12

16 12 08

 

Maar nu toch een echt portret waarover ikzelf en ook docente Marian zeer tevreden zijn. Ik heb verbindingen gemaakt in het gezicht waardoor plasticiteit en diepte onstaat.

 

Mijn workshop blindtekenen bij Marian heeft vruchten afgeworpen!

 

 

Les 13 - Vervolg Modeltekenen

13 01 2009

 

Na 3 weken kerst- en nieuwjaarstop beginnen we dit jaar weer met 6x Modeltekenen.

 

Tot onze grote verrassing dit keer een mannelijk model. Voor mij in ieder geval de eerste keer. Kwam er achter dat het (voor mij) eigenlijk niet zoveel uitmaakt of het model mannelijk of vrouwelijk is. Je komt dezelfde "problemen" tegen: verkortingen, richtingen en het blijven zoeken naar oplossingen. Kijken naar restruimtes, afstand nemen en zien dat je er (toch) weer naastzit...

 

Hiernaast 2 "korte" schetsen.

Les 13 - Korte stand

13 01 2009

 

Nog 2 korte schetsen. Er moet meer beweging in volgens Marian.

 

Zittende man is nog wel aardig, alleen de plaatsing van zijn rechterbeen klopt niet, deze komt ergens uit zijn buik...

Les 13 - Lange stand

13 10 2009

 

Tekening van de "lange" stand.

 

Helaas veranderde ons model zo'n 3 keer van positie nadat hij zich tussendoor wat uitgestrekt en ontspannen had. En helaas raken wij (ik) dan toch weer in verwarring. Instructie Marian: tekening uitvegen en weer opnieuw positioneren. Ja, heb je het eindelijk op papier, kun je weer opnieuw beginnen... Toch wel een klein beetje frustrerend.

 

Ook in deze tekening klopt het e.e.a. niet qua proporties en positionering. Over schouders en borstpartij ben ik wel redelijk tevreden. 

Les 14 - Model Liza

20 01 09

 

Eerste korte schets van Liza.

Les 14 - Korte standen

20 01 09

 

Nog 2 korte standen. We moeten met een (denkbeeldig) kader werken. De bedoeling is dat we het model helemaal (van top tot teen) in het kader opnemen. Alle uiterste punten van het beeld komen dan tegen de rand van het kader aan. Met behulp van de potloodtechniek kun je de restruimtes bepalen.

 

En zoals je ziet, dat valt niet mee...

Les 14 - Korte stand

20 01 09

 

Nog een korte stand met kader. Helaas weer niet helemaal ten voeten uit, maar deze tekening vind ik wel oke, en... er zit schwung in!

Les 14 - Lange stand

20 01 09

 

De lange stand zou voor mij eigenlijk aangenaam moeten zijn, omdat ik graag veel tijd besteed aan de tekening en details.

 

Maar... docente Marian dwingt mij eigenlijk sneller te werken, eerst richtingslijnen op te zetten, wat ervoor moet zorgen dat ik al bij het begin ervoor zorg dat het hele model erop komt. Kortom ik moet chaos creëren, om mijn (brave) stijl van tekenen naar een hoger (ander?) niveau te brengen. Dit brengt me in verwarring en ik merk dat ik dan blokkeer. Ook moet ik het materiaal inzetten en dat het werk laten doen.

 

Het laatste kwartier heb ik dus het materiaal (houtskool) flink ingezet en ben voor mijn doen redelijk tekeer gegaan. Ik vind deze tekening daarom wel krachtig overkomen.

Les 15 - Model Liza

27 01 09

 

Schets van een korte (7 minuten) stand.

 

Ik ben bij deze tekening begonnen met het platte krijtje en ben daarna de lijnen gaan zetten. Dat lijkt wel te werken. Compositie is goed en ze staat er helemaal (!!!) op.

Les 15 - Lange stand

27 01 09

 

De lange stand.

 

Na een weer een gevecht met mezelf (want ik moet buiten mijn gebaande voetsporen treden...van juf Marian) heb ik de tekening afgemaakt in aquarel. Ik heb nog weinig echt serieus met aquarel gewerkt en moet voor mezelf nog uitzoeken hoe ik deze techniek moet aanpakken. Eigenlijk doe ik dus maar wat, maar het uiteindelijke resultaat mag er zijn.

 

Complimenten van mijn medecursisten (waarvoor dank!) èn van juf Marian, dat geeft een lekker gevoel!

Les 15 - Lange stand uitsnede

27 01 09

 

Een uitsnede van de bovenstaande aquarel.

 

Ik heb op het eind de houtskoollijnen nog eens "vet" aangezet wat een bijzonder effect geeft. Ook het papier op zich geeft een mooie "bijwerking".

Les 16 - Model Katja

03 02 09

 

Hier de eerste twee schetsen van twee korte standen.

Les 16 - Voorschets voor de lange stand

03 02 09

 

 

Model Katja zal volgende week ook komen en dit is de voorschets van de lange stand die we volgende week zullen gaan uitwerken.

 

 

Marian geeft me deze les weer veel aanwijzingen, en opnieuw komt terug dat ik moet overdrijven, dat de richtingen extremer kunnen en ... ze wacht nog steeds op de chaos.

 

 

Ik merk in deze les hoezeer het proces van het tekenen (de strijd die ik moet leveren, het zoeken naar oplossingen) parallel loopt met mijn eigen leven en hoezeer ik (juist nu) me absoluut niet in een chaos kan/wil storten, maar op zoek ben naar een soort van balans en vooral.... rust.

Les 17 - Vervolg model Katja

10 02 09

 

Opzet in houtskool voor het schilderij.

Les 17 - Oostindische inkt

10 02 09

 

Mijn eerste plan was om alles in Oostindische inkt uit te werken, lijnen, maar ook wassingen.

 

Toen deze lijntekening met Oostindische inkt in dit stadium was, kreeg ik van Marian het advies om hem te vullen met acrylverf.

Les 17 - Acrylverf

10 02 09

 

Het wordt me weer bevestigd, acrylverf is niet mijn ding. Het droogt me te snel, is niet lekker smeuig zoals olieverf en Marian wil de penseelstreek zien. Ik realiseer me dat ik ook niet echt van de penseelstreek ben, ik ben voor glad en mooie overgangen...

 

Ik ben dus niet tevreden met het resultaat en heb (uit frustratie) nog wat lijnen door het lichaam gezet met conté. Geeft toch een artistiek effect en... beweging.

 

Ook het grote vel staat me eigenlijk tegen, dit moet ik niet meer doen, in les 15 de aquarel gemaakt op een kleiner formaat, dat bevalt toch beter.

 

Volgende keer maar eens goed nee zeggen tegen het grote vel èn de acrylverf.

 

Les 17 - Nabespreking

10 02 09

 

Werk van: Ria, Afina, Yvonne, Simone en Margreet.

Les 17 - Nabespreking

10 02 09

 

Werk van: Toke, Henk, Wilfried en Astrid.

Les 18 - Mareille

24 02 09

 

Korte stand: 2 schetsen van 2 standen (half) door elkaar heen.

 

Links houtskool, rechts bruin conté.

Les 18 - Lange stand

24 02 09

 

De opdracht was deze keer om je te laten inspireren door de techniek van een van de kunstenaars waarvan Marian boeken had meegenomen. En deze inspiratie toe te passen in je schilderij en in mijn geval (ik heb nee gezegd tegen de acrylverf...) tekening in conté, gedeeltelijk ingekleurd met pastelkrijt.

 

Ik heb me laten inspireren door Picasso. Complimenten van Marian voor mijn originele compositie.

 

Tsja, ik ben rechts begonnen  en toen kreeg ik natúúrlijk de benen er (weer eens een keer) niet op... Dus ik dacht, laat ik eens gek doen en de benen op het lege stuk linksboven terug laten komen.

 

Ik vond het eigenlijk wel heel bevrijdend om zo buiten mijn gebaande paden te werken...

Les 19 - Portret Claire

03 03 09

 

Korte stand portret Claire.

 

We stappen van 6x model weer over naar 6x portret. Alweer de laatste 6 lessen van dit cursusjaar...

Les 19 - Lange stand

03 03 09

 

Portret Claire op mijn eigen manier: ik ben aan het "bouwen" (zegt Marian).

 

Marian wil graag dat ik eerst de complete compositie schetsmatig op het vel zet en dit daarna pas verder ga uitwerken. Ik blijf te lang bij de gedeeltes hangen die ik opzet met het risico dat het totaalplaatje daarna niet klopt.

 

Toch redelijk tevreden, haar was iets lastig te verbeelden omdat Claire dun wit haar heeft. Neus blijft ook altijd een lastig onderdeel.

Les 20 - Portret man met baard

10 03 09

 

Vandaag voor het eerst een mannelijk portretmodel, mét baard.

 

We beginnen met wat oefeningen welke toch bewijzen dat deze oefeningen héél aardige resultaten kunnen geven.

 

Hiernaast een oefening "massa maken". Door middel van de krulletjestechniek kun je massa creëren, dun aanzetten waar het licht is en dikker aanzetten waar het donker is. Hierdoor onstaat diepte en massa en tegelijkertijd verken je het gezicht van je model.

 

Ik heb deze les gekozen voor het werken met conté-krijt.

Les 20 - Oefening blindtekenen

10 03 09

 

Hier de favoriete oefening van Marian, onze docente: Blindtekenen. Ze geeft ons de opdracht om volledig blind te tekenen, dat wil zeggen ogen op het model en krijtje laten lopen over je vel zonder op het vel te kijken.

 

Ik ben ongehoorzaam en kijk af en toe op mijn vel waar ik ben. Dat doet Astrid ook, maar die mág dit, die is al stukken verder als ons en haar resultaat is ook altijd zeer evenwichtig en mooi.

 

Ik gebruik het platte gedeelte van mijn krijtje. "Punt van je krijtje gebruiken", hoor ik Marian ergens zeggen....

 

Ik vind het resultaat niet slecht en Marian - geloof ik... - ook niet.

Les 20 - Lange stand

10 03 09

 

"Ben je tevreden?", is de vraag die Marian vaak stelt aan het einde van de les als we nabespreken.

 

Dit keer ben ik inderdaad tevreden. Heb gewerkt op mijn manier. Iedereen was met acrylverf in de weer en ik ben bij het tekenen gebleven.

 

 

Les 20 - Close up

10 03 09

 

Ik heb de achtergrond overigens wel eerst met acryl ingekleurd, daarna met een prop papier in de nog natte verf de structuur aangebracht. Toen het droog was, ben ik verder gegaan met conté: wit, grijs en zwart.

 

De grove structuur van het vel geeft altijd een mooi effect als je met krijt werkt. Ook de achtergrondstructuur die ik zelf (impulsief) heb aangebracht werkt mee in het eindresultaat van deze tekening.

Les 21 Oefening

17 03 09

 

Nogmaals de volume-oefening.

Les 21 - Portret Melle

17 03 09

 

We beginnen allemaal ons papier - op verzoek van Marian - een oranje achtergrond te geven (mijn achtergrond van vorige week heeft waarschijnlijk indruk gemaakt... ).

 

We hebben voor het eerst een kind als model. Kleinzoon Melle van trotse oma Yvonne is ons model. Hij doet het voorbeeldig voor iemand van 8 jaar!

 

Volgens Yvonne lijkt het portret dat ik van Melle heb gemaakt meer op een ander familielid van haar, die iets ouder is als Melle.

 

 

Les 22 - Markant mannenportret

24 03 09

 

Hier houden portrettekenaars van: een markant hoofd!

In tegenstelling tot de vorige les waar we een "zacht kinderkopje" als model hadden, nu een hoekig mannenportret.

 

 

Les 22 - Close up

24 03 09

 

Ik heb vandaag mijn voorgenomen plan (!!!) uitgevoerd en gewerkt met een simpel grafietpotlood. Dit maakt dat je toch iets meer detaillistisch kan werken, want maak maar eens een mooi oog met een houtskoolkrijtje of een kwast...

 

Mijn collega's hebben wel allemaal de kwast gehanteerd en er zijn weer mooie werkstukken gemaakt. Sommigen van ons kunnen hiermee de kost verdienen, volgens juf Marian. Zeker als je contacten hebt met de onderwereld, maar daar kan ik hier niet verder over uitwijden...

 

Helaas nog maar 2 lessen te gaan, dan is de cursus afgelopen. Nog maar even van genieten dan!

Les 23 - Oefening blindtekenen

31 03 09

 

Sinds ik zelf een oogje dichtknijp bij de oefening "blindtekenen", worden mijn (blind)tekeningen "beeldschoon" (niet mijn eigen woorden hoor!).

Les 23 - Portret Shari

31 03 09

 

Het grafietpotlood is mij vorige week goed bevallen, dus nog maar een poging. Ik heb dit keer iets dikker aangezet (gearceerd) om nog meer contrast te verkrijgen.

 

Pijnpunt blijft de neus...

 

Les 23 - Detail

31 03 09

 

Plasticiteit rondom de mond is GOED (!!!) bevonden.